Etiketter

fredag 12 oktober 2012

Klassiska berättarmönster



Så gott som alla berättelser följer, mer eller mindre, ett av följande sju berättarmönster. Du ska bestämma dig för en variant och förbereda dig för din berättelse genom att göra en mindmap med hjälp av verktyget Mindnode. På denna länk laddar du ner programmet. Här är ett exempel på hur din mindmap kan se ut. Skriv vilket berättarmönster du valt i mitten av din mindmap och lägg till olika "armar" där du tänker efter;

  • vem som ska vara din hjälte/huvudperson
  • i vilken värld ska denna historia utspelas 
  • vilka hot/ hinder/ problem finns
  • handling- enligt det berättarmönster du valt
  • slut- enligt det berättarmönster du valt

1 Att besegra ett monster
1 Ett hot eller monster på avstånd presenteras.
2 Hjälten förbereder sig.
3 Monstret kommer nära.
4 Strid; man tror monstret kommer att vinna.
5 Hjälten vinner mot alla odds. (Han hittar en svag punkt hos monstret.) Hjälten får en belöning

Ex Rödluvan, Star Wars

2 Från fattig till rik.
1 Hjälten som barn presenteras. Hjälten är fattig/olycklig och har ett svårt liv. 
2 Hjälten får en möjlighet. Det verkar som om allt ska lösa sig.
3 Problem/missförstånd uppstår. Allt är mörkt och olycklig.
4 Problemen reds ut. Alla kan se hur bra hjälten är.
5 Slutar lyckligt.

Ex Askungen

3 Det stora äventyret
1 Ett hot mot världen. Hjälten, ofta med hjälp av vänner, ska rädda världen.
2 De gör en resa i farlig miljö.
3 Det läggs in perioder när hjälten är i vila.
4 Hjälten kommer nära hotet. Det blir allt mer farligt.
5 Slutstrid; hjälten mot hotet/fienden.
6 Lyckligt slut för världen. Hjälten vinner men är förändrad på något sätt.

Ex Sagan om ringen

4 Resan till en annan värld
1 Övergång till en annan värld; ofta från en verklig till en övernaturlig värld.
2 Världen är spännande.
3 Världen blir farlig, jobbig.
4 Hot; hjälten längtar hem.
5 Hjälten återvänder hem.

Ex Narnia, Robinson Crusoe

5 Komedin
1 Utspelar sig i en liten värld. Det handlar om kärlek och relationer.
2 Missförstånd uppstår.
3 Förvirring; allt blir allt mer komplicerat. Det finns ofta ett hot/en fiende.
4 Allt reder ut sig och det slutar gott.

Ex Shakespeare, Jane Austen, Hollywood-filmer

6 Tragedin
1 Hjälten är olycklig. Han är fattig / gör dåliga val.
2 Det verkar gå bra.
3 Saker går fel.
4 Allt rämnar. Hjälten dör eller hamnar i fängelse

Ex Romeo och Julia, Hamlet,

7 Pånyttfördelsen
1 Hjälten hotas av något/någon.
2 Hotet är långt borta/under kontroll.
3 Hotet blir sant.
4 Det hofulla tillståndet varar under lång tid.
5 Mirakel räddar hjälten.

Ex Skönheten och odjuret, Törnrosa, Shrek, Snövit