Etiketter

torsdag 13 mars 2014

Franska: Läxa till ONSDAG v. 12

OBS! Att läxan blir till onsdag istället för torsdag eftersom ni har NP i svenska på torsdagens fransklektion.

Text + följande glosor till kapitel 9:

le collège, être en retard (böj être efter person), s'excuser, s'assoir + böjning (m'assoir = sätta mig, je m'assieds = Jag sätter mig, Assieds-toi ! = Sätt dig! Asseyez-vous ! Sätt er/Er!), se dépêcher + böjning (me dépêcher = skynda mig, je me dépêche = jag skyndar mig, Dépêche-toi ! = Skynda dig! Dépêchez-vous! = Skynda er/Er), rester, la récré, s'ennuyer (je m'ennuie = jag har tråkigt), avoir faim (böj avoir efter person), seulement, la cantine, un ordinateur, être en panne, le rez-de-chaussée, interdit-e, après, avant de rentrer, garder

Fler uttryck om skolan och fritiden hittar ni HÄR i  google docs.

Bonne chance !